Laske yhteen esimerkiksi värit!
Kuvat ovat pakopelirakentajan parhaimpia apuvälineitä ja niitä voi käyttää monipuolisesti pelitehtävän lähtökohtana. Alla on pari esimerkkiä joissa kuvista poimitaan suoraan koodia:
Kontti- kuva pistää miettimään konttien järjestystä ja tarkoitusta. Mikäli sinulla on esimerkiksi neli-numeroinen lukko voit antaa sille värijärjestyksen. Kuvan mukaan ne olisi sininen, ruskea, turkoosi ja beige. Pelaajat laskevat yhteen samaväriset kontit ja saavat siitä kullekin värille oman numeron. Numeroiden järjestyksen saa vaikka teippaamalla lukon taakse pienet väripilkut kuvan väreissä.
Esimerkkinä oleva konttikuva on haasteellinen, koska värit eivät ole perusvärejä vaan nyansseja. Erityisesti miehet tulkitsevat helposti ruskean ja beigen ruskeaksi. Samoin sininen ja turkoosi tulkitaan siniseksi. Naiset taas näkevat ja nimeävät värien vivahteita paremmin. Tämän mukaan voit lisätä tai vähentää väritehtävän haasteellisuutta.
Vaihtoehtoisesti voit etsiä kuvan jossa värit ovat asettuneet salakavalasti itse numeroksi tai kirjaimeksi. Esimerkiksi alla olevaa kuvaa voisi helposti tulkita nollaksi tai O kirjaimeksi.