Luovan mielen haasteita

Luovan mielen haasteita

Laatikon ulkopuolelle

Parhaimillaan pakohuone on paikka, jossa saat käyttää “pieniä harmaita solujasi” monella eri tavalla. Tässä artikkelissa ideoimme tehtäviä, joiden tarkoitus on haastaa luovaa mieltä hyppimään laatikosta ulos. Valmistaudu yllättymään!

Pippurimylly onkin mittanauha

Takuuvarmat aha-elämykset syntyvät, kun pelaajat joutuvat käyttämään tavallista esinettä, sanotaanko pippurimyllyä, johonkin ennen kuulumattomaan tarkoitukseen, sanotaanko mittanauhana. Leikitään että pippurimyllyn lisäksi joku löytää pippuripihvin reseptin. Kun resepti laitetaan seinää vasten pystyyn pöydällä seisovan pippurimyllyn taakse, myllyn täyttötaso (pippureiden määrä) osoittaa tiettyä reseptin ainesta tai määrää, joka on tehtävän ratkaisu. Tämän keksiminen haastaa pelaajia unohtamaan pippurimyllyn tavallista käyttötapaa ja siirtymään totutun ajattelutavan, eli laatikon, ulkopuolelle.

Tehtävää voi runsauttaa käyttämällä esimerkiksi suolamyllyä pippurin lisäksi. Suolamyllyssä on eri täyttöaste kuin pippurimyllyssä, joten se osoittaa reseptissä olevaan toiseen ainekseen tai määrään. Tästä kerääntyy vielä hyvä koodi!

Out-of-the-box-tyyppisten tehtävien luominen vaatii iloista mielikuvitusta, ja niitä voi hyvin toteuttaa kotioloissa. Sohvan tyynyistä muodostuu mosaikki. Pyyhekumissa on magneetti. Pitsiliina on matriisi jonka merkatusta reiästä näkyy jotakin tärkeää. Pöytään katetuista veitsistä tulee nuolia, jotka osoittavat haluttuun suuntiin. Kaapin yläpuolelle on teipattu peilikirjaimin kirjoitettu sana tai koodi, jonka näkemiseksi sinun pitää kiinnittää meikkipeili luudanvarteen. Lyijykyniä pitää syöttää vaakatasoon kiinnitettyyn kupariputkeen työntämään ulos putken keskellä olevan tärkeän esineen. Eri vesimäärällä täytettyjä lasipulloja voi soittaa lusikalla ja löytää sävelpätkän. Lampun varjon sisään teipataan läpinäkyvällä teipillä merkki, joka näkyy vain kun lamppu syttyy.

Teksti ei olekaan tekstiä

Pelaajat löytävät kirjan sisältä irtonaisen paperin, joka on kirje tai pikku tarina. Sisältö on pelin tarinan mukainen, mutta varsinainen tehtävä ei piile sisällössä vaan kirjeessä ilmestyvissä laskusanoissa. Esimerkiksi: “Rakas ainoa lapseni, olen jo kolme kertaa yrittänyt päästä luoksesi mutta hevosesta tippuivat kaikki neljä kenkää ja naapureillakaan ei ole enää yhtäkään hevosta lainata. Tulen niin pian kun pääsen, toivottavasti viikon päästä!” Tästä saadaan numerokoodi 1-3-4-0-7.

Tämä on klassinen out-of-the-box-tehtävä, jossa pelaajan täytyy siirtää huomionsa totutusta tavasta lukea tekstin sisältöä siihen, että hän näkee tekstissä numeroita.

Variaatioita on monta. Tekstin lomassa voi nimetä esimerkiksi suuntia, värejä tai esineitä, joita tarvitaan tehtävän ratkaisemiseksi.

Hauska variaatio on tehdä tekstiin tahallisia näppäilyvirheitä, jolloin puuttuvista tai vääristä kirjaimista muodostuu peliin tarvittava sana tai ohje.