You are currently viewing Kenelle rakennat pakopeliä?

Kenelle rakennat pakopeliä?

Paras tapa aloittaa pakopelisi suunnittelu on pelin tarinan luominen. Olemme keränneet 7 kysymystä auttamaan sinua luomaan toimivaa tarinaa ja pelirakennetta.

1. Kenelle peli on tarkoitettu?

Pelin rakentajan ensimmäinen tärkeä kysymys on kohderyhmä. Yleensä tarinan teema ilmenee aivan kuin itsestään, kunhan mietit alla olevia seikkoja:

Kiinnostukset: Ovatko pelaajat hevostyttöjä, Harry Potter-faneja, rikossarjoja ahmivia teinejä, matkustamisesta kiinnostuneita aikuisia tai jonkun alueen asiantuntijoita?

Ikä: Pelaajaryhmän ikä ja koulutustaso vaikuttaa tarinan monimutkaisuuteen ja tehtävien vaikeustasoon.

Oppiminen: Olisiko pelissä pedagoginen säväys? Ehkä haluat luoda pelin joka käsittelee historiallista tapahtumaa, tähtitiedettä, ruoanvalmistusta…?

Sinä itse pelin luojana: Löydä aihe joka kiinnostaa myös itseäsi, niin olet varman päällä!

Karikot: Liian tylsä, liian laaja tai liian abstrakti aihe. Käytä mielikuvitusta ja nosta peli arjen yläpuolelle.


2. Minkä pituinen pelisi on?

Yleensä pakopelit kestävät noin tunnin, mutta nyt voit valita keston vapaasti. Haluatko luoda 10 minuutin jäänmurtajan juhliisi tai koko päivän aarrejahdin ympäristössä?

Jos rakennat ensimmäistä pakopeliäsi, voi olla syytä pitää se lyhyenä. Puoleen tuntiinkin saat mahtumaan paljon ja voit kokeilla minkälaiset ideat toimivat – ja jos eivät toimi, niin mikä meni pieleen?

Jos sinulla on mahdollisuus testata peliä ennen ”ensi-iltaa” jonkun ystävällisen testihenkilön avulla, niin suosittelemme sitä lämpimästi. Pelin rakentaja sokeutuu helposti omiin tekeleisiin eikä huomaa, että jokin johtalanka puuttuu tai että logiikka ontuu.

Karikot: 

-.alle 10-vuotiaat lapset kyllästyvät helposti 30-40 minuutin kuluttua.

– pelinrakentaja usein aliarvioi pelin kestoa – jos suunnittelet 45 minuutin peliä, ajattele sen kestävän 30 minuuttia.

– jokaista tehtävää kohden on hyvä varata 5 minuuttia; enemmän jos tehtävä on monisäikeinen.

– jos mukana on monta tiimiä tai siirtymää, pelin kesto helposti venyy.