Esineet ja palikat

Esineet ja palikat

5. Tärkeät esineet

Mitkä esineet voisivat kuulua tarinasi teemaan? Jos peli on esimerkiksi hevostallissa, avaruusasemalla, faaraon haudassa, huippukokin keittiössä tai Tylypahkassa, siihen kuuluu tietyt esineet. Nämä esineet on hyvä listata, sillä niistä voit rakentaa erinomaisia tarinaan saumattomasti liittyviä puzzleita ja tehtäviä.

Esimerkki: Tylypahkassa tapahtuvaan tarinaan voisi kuulua labyrintti, taikasauva, loitsukirja, taikajuomapulloja, shakkipeli, huispausluuta, UV-valossa paljastuva viesti, Feeniks-lintu, kaapuja, kristallipallo, käärmeen kuiskauksia, ym.

Mikä on parasta, kun rakennat pelin kotiolohin tai työpaikalle, voit käyttää tavaroita, jotka jo löytyvät eri nurkista ja päivittää ne pelirekvisiitaksi. Ei tarvitse lähteä shoppaamaan taikasauvoja! Loitsukirjan kannen saat tehtyä parista kankaalla päällistetystä pahvinpalasta ja teepussilla vaalenaruskeiksi maalatuista A4-papereista. Kirjan voi sitoa kauniilla narunpätkällä. Aidolla musteella käsin kirjoitetut loitsut ovat tietenkin kaikkein tarinanmukaisemmat, mutta jos mustepullosi on kuivunut, löydät netistä monta fonttia jolla voit kirjoittaa loitsut tietokoneella. Ja taikasauva? Metsästä löytyy hyviä oksia, joita voi maalata ja koristella. Voit poimia paljon taikasauvoja ja tehdä niistä pelitehtävän!


6.Tarinan rakennuspalikat

Pakopeli koostuu tehtävistä, jotka vievät tarinaa eteenpäin kohti viimeistä huipennusta ja päämäärän saavuttamista. Tehtävät voivat olla lineaarisia tai epälineaarisia. Lineaarinen tehtävä tarkoittaa, että pelaajien täyyy suorittaa yhtä tiettyä tehtävää kerrallaan päästääkseen eteenpäin, niin kuin helmet helminauhassa. Epälineaarisia tehtäviä voidaan ratkaista samanaikaisesti sattumanvaraisessa järjestyksessä. Tämä mahdollistaa sen, että pelaajatiimi voi jakaantua ja työstää eri tehtäviä yhtä aikaa.

Jos teet pelin suurelle ryhmälle, esimerkiksi kuudelle pelaajalle, on syytä suunnitella peliä niin, että se on ainakin osittain epälineaarinen. Pelaajat nauttivaat siitä että jokaisella on riittävästi tekemistä pelin aikana. Lineaariset tehtävät taas tiivistävät tarinaa ja niitä on hyvä suunnitella pelin taittokohtiin, esimerkiksi ennen kuin jokin uusi tila avautuu. Tällä tavalla voit tehdä kartan pelisi juoksutuksesta.

Esimerkiksi: 

Löydä avain professori
Kalkaroksen toimistoon
Ratkaise myrkky-
pullojen koodi
Ratkaise loitsukirjan
viesti
Löydä UV-valoLöydä Tylypahkan
kartta
Tulkitse karttaa
UV-valon avulla