Tarina lähtee alkutilanteesta, johon yhtäkkiä tapahtuu muutos. Sankarit/pelaajat joutuvat matkalle, joka loppuu mission selvittämiseen. Matkan aikana he käyvät tiettyjen vaiheiden läpi. Kun pelin rakentajana kuvaat tarinan vaiheet auki, saat samalla pelin juoksutuksen. Se on myös tarinan kokonaiskaari.
Esimerkki: Olette Skotlannissa turistimalkalla ja saavutte linnaan, jota käytettiin Harry Potter-elokuvien Tylypahkana. Yhtäkkiä iso ulko-ovi lukkiutuu takananne ja valot sammuvat. Pimeässä kuuluu Dumbledoren syvä ääni joka sanoo, että Voldemortilla on vielä sormus täällä jossakin piilossa, jota hän on tulossa hakemaan. Jos hän löytää sen ja laittaa sen sormeensa, hän herää uudestaan eloon voimakkaana kuin koskaan. Vain te, jotka nyt olette paikalla, voitte yrittää löytää sormuksen ennen häntä ja heittää se Kankkulan kaivoon, jossa se tuhoutuu.
Etsintä alkaa professori Kalkaroksen toimistossa, jossa pelaajat löytävät myrkkypulloja ja salaisen reseptin. Niitä käyttäen avautuu ovi Luihuisten olohuoneeseen, johon on piilotettu taikalamppu, mustan magian riimukirja sekä rullattu paperi, joka osoittautuu Tylypahkan kartaksi. Seinällä roikkuu eriskummallisia tauluja, ja kun niihin loistaa taikalampulla, ilmenee niihin riimuja jotka antavat tärkeän viestin. Lopulta pelaajat löytävät Tom Riddlen salaiseen kaapin, jossa muiston sumusta pitää taikasauvalla onkia palapelin palat. Kun palat liitetään yhteen, paljastuu taikasana. Sen avulla voi ratkaista labyrintin salaisuuden ja löytää paikan, johon sormus on piilotettu. Kankkulan kaivo täytyy myös saada auki, jotta sormus voidaan heittää sinne. Kun kaikki on tehty, Dumbledorin ääni kiittää pelaajia ja huoneeseen ilmestyy ihana juhladrinkki/kakku/taikasmoothie…
Poltetut sanat ovat paikat ja esineet, joista pelin kulku muodostuu. Jokaisesta esineestä muodostetaan tehtävä, joka pitää ratkaista matkalla päämäärään. Tässä esimerkissä pelaajat saavat mission äänitteestä, jota he kuuntelevat pimeässä tilassa ennen kuin etsintä alkaa. Pimeä alku auttaa pelaajia irroittautumaan kotioloista ja virittämään mielikuvitustaan. Hyvä lopetus kunnon tuuletuksella on myös tärkeä.
Kun tarina on päässyt näin pitkälle, on aika miettiä puzzleita ja tehtäviä.